29.07.2008

Om sommerfugler og forbrytelser


Nå har jeg lest en del andre blogger som omhandler bøker en stund, og endelig bestemt meg for å lage min egen. Grunnen er enkel; jeg liker bøker. Både å lese om dem og lese i dem.
Jeg har vært litt tilbakeholden med det prosjektet det er å lage en blogg en stund, for jeg vet med meg selv at jeg ofte begynner slike prosjekter og så mister inspirasjonen etter ikke så alt for lang tid. Men har nå innsett at det går an å gjøre det enkelt, så da skal jeg prøve på det.

Sommerfugler er et flott ord synes jeg. Det gir meg assosiasjoner til fine vårdager, jordbær og friske farger. Og da jeg med ett måtte velge et navn på min nyopprettede blogg var den første boka som poppet opp i mitt hode "Sang til en sommerfugl". En bok jeg leste en gang for lenge siden, som jeg ikke husker veldig mye av innholdet av, men som har en usedvanlig fin tittel.
Forbrytelser kommer selvfølgelig fra Dostojevskijs "Forbrytelse og straff". En bok som står under kategorien "bør leses + er i bokhylla", men som ikke har blitt lest ennå. Men jeg har sett teaterstykket og det var noe helt spesielt, så jeg har lovet meg selv å ta fatt på den så snart jeg får viljestyrke nok til å gjøre det.


Sommerfugler og forbrytelser sier bare litt om det store registeret av forskjellige bøker det finnes der ute. Jeg gleder meg til å ta fatt på flere av dem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Oda. Så flott at du har leget deg blogg. Jeg kommer til å kikke innom..... Sees.