30.05.2010

Sommer kommer, sommer kommer!

I morgen er den store eksamensdagen – og med det vil ukesvis med nilesing være over for denne gangen. Jeg gleder meg til å legge bort tunge pensumbøker og kunne bruke tid på skjønnlitteratur igjen.

I år hadde jeg en ambisjon om å lese skjønnlitteratur ved siden av pensum så lenge som mulig – det går jo bra gjennom resten av året. Men mai måned kommer, dagene raser fortere og fortere mot eksamen – og pensumlesingen blir mer og med intens. Da må skjønnlitteraturen vike. Hodet mitt vil ikke henge med når den plutselig får servert en tekst med handling og personer i, etter flere timer med fag. Så da har det blitt det suduko på sengekanten i stedet.
I fjor tok det meg omtrent et halvt år å rekonvalesere før leselysten kom skikkelig tilbake. Så litt småspent på de kommende ukene er jeg – håper den ikke har omkommet helt, men fortsatt kan blåses liv i. Tror jeg skal lese nøye gjennom den fine sommerlesetips-listen til bokmerker-gjengen.

Dersom du er interessert i hva forfattere som Geraldine Brooks og Joyce Carol Oates, andre skribenter, kritikere og journalister leser på stranda og mens de er ute å reiser så ta en titt her.


God sommer alle sammen!

Ingen kommentarer: