15.03.2010

Vinterlesing

  • Tingene etter Arne av Siegfried Lenz
  • Jonathan Strange og Herr Norell av Susanna Clarke
  • La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson
Tingene etter Arne: Fortellingen begynner med setningen ”Jeg fikk beskjed om å pakke tingene etter Arne.” Og hele historien rulles så ut, etter hvert som Hans, Arnes fosterbror, prøver å pakke ned de ulike tingene den unge gutten etterlot seg. Dette er en bok som ikke roper høyt, eller pøser ut med grusomme detaljer og beskrivelser. På en rolig og konsentrert måte forteller Hans, om den spinkle, tillitssøkende, eksepsjonelle og merkelige broren. Arne kommer til Hans familie som tolvåring, etter at faren hans har tatt livet av resten av familien. Alt Arne vil er å bli akseptert i vennegjengen til fostersøsteren Wiebke, men de synes han er alt for merkelig. Han kan til nød være til bruk for å stille deres nysgjerrighet rundt den dramatiske hendelsen, eller brukes til å tappes for penger. Arne overlever en grusom katastrofe, men det er det dagligdagse hverdagslivet som tilslutt tar livet av ham.

Det er vanskelig å vite hva jeg skal tenke om denne boka. Den forteller en grusom historie, men på en så rolig og forsiktig måte at jeg ikke føler noe sinne eller andre sterke følelser, bare en litt trist følelse av at ”det var leit”. Arnes lidelser var alt for store, men boka viser hvor vanskelig det kan være å få øye på hvor dypt det stikker. Samtidig viser den hvordan en person blir værende i de tingene han eller hun etterlater seg.

Jonathan Strange og Herr Norell: Den engelske magien har vært nedadgående i flere århundrer. Det finnes omtrent ikke praktiserende magikere lengre – og de som hevder å være det er for der meste kvakksalvere og humbugmakere. Norell blir den første magikeren i England på lange tider, og etter hvert får han Strange som sin lærling. De to har tydelige ulike framgangsmåter og holdninger. Norells prosjekt går ut på å samle alle bøkene om magi i sitt eget bibliotek, for at resten av den engelske befolkningen (som ikke er opplyste nok til å bruke magien riktig) ikke skal få tak i dem. Strange på den andre siden er villig til både å vise fram sine kunster, og hjelpe den engelske regjeringen i kampen mot Napoleon. I tillegg er de uenige om det meste som omhandler John Uskglass – eller Ravnekongen som han også kalles. Ravnekongen, som i sin tid bygget opp den engelske magien. Av Norell ansees han å være svært farlig, mens Strange mener at det bare er Ravnekongens magi som betyr noe.

Dette var en bok jeg hadde store problemer med å komme ordentlig inn i. De første 200 sidene haltet seg av gårde, og det var flere ganger jeg var nær på å legge den helt fra meg. Men jeg hadde brukt omtrent 2, av mine tillatte 20, kg bagasje på flyet for å få den med meg fra Oslo til Tromsø – ja, dette er en murstein, med omtrent 800 sider – så da skulle den i det minste leses ferdig.

Boken er delt inn i tre bind. Det første bindet omhandler kun Norell. En karakter jeg ikke får særlig sympati for, og som ikke gjør veldig mye interessant. Ikke så lett å komme seg gjennom de første 200 sidene med andre ord. I andre bind er hovedfokuset på Strange. Av de to er han helt klart helten, og han får sympati med det samme. Det er imidlertid fortsatt langt mellom spenningstoppene. Ikke før tredje bind tar det seg skikkelig opp om de siste 200 sidene flyr forbi i et jafs.

Den endelige konklusjonen ble vel at – jo da, det var verdt det. Men de første delene kunne med fordel vært kuttet ned. I tillegg er boka full av fotnoter. De er ofte spennende og interessante, men det gjør det ikke så veldig lett å lese. Det blir mye avbrudd når jeg hele tiden må flytte blikket nederst på siden, og lese en liten ”ekstrahistorie” før jeg kan fortsette på hovedhistorien.

La meg synge deg stille sanger: Handler om en ung forfatter, Veronika, som kommer hjem til Sverige fra New Zealand for å skrive en bok. I nabohuset bor den gamle damen Astrid, som i bygda bare kalles heksa. Veronika, som kommer tilbake til Sverige etter mange år i utlandet, og Astrid, som har bodd i det samme huset i 80 år, blir venner ved å fortelle hverandre sine livshistorier. Utover i boka kommer det fram at de begge to har opplevd store personlige tragedier. Vennskapet endrer Veronikas planer om å rømme bort fra alt og alle, og samtidig blir Astrid dratt ut av den selvpåtvungne isolasjonen innenfor husets fire vegger.

I begynnelsen av boka satt jeg mest og irriterte meg over det som virker som et påtvunget poetisk språk fra Olssons side. Det bedret seg imidlertid utover i boka – mulig at jeg bare ble vant til det. En annen ting som også ødela litt av historien for min del, var inntrykket jeg fikk av at Veronika og Astrid ble venner så veldig fort. De har så vidt hilst på hverandre før de legger ut om hele livshistoriene sine – virket lite trolig i mine øyne. Ellers var det en fin og ”rolig” leseopplevelse.

1 kommentar:

Stine Marie sa...

For en herlig tittel på bloggen din! Jeg ♥ sommerfugler.

De to siste her står på leselista mi, men boka til Clarke må jeg være i riktig humør før jeg begynner på tror jeg. Den er jo en murstein!

SV: Takk for tips om Øybøs andre bok! Hvis jeg liker den jeg kjøpte i dag skal jeg helt klart huske på den du nevner :)