20.09.2010

2000 bøker i året!

  • Leser 5-6 bøker daglig
  • Stopper ikke før boka er utlest
  • Låner 80 bøker på biblioteket i slengen
  • Hopper av studiet for å lese bøker
  • Bruktbutikk av egne bøker i en alder av 23

I dag var jeg på en forelesning der temaet var Etikk - i et samfunnsmedisinsk perspektiv. Den går definitivt inn i kategorien "veldig interessant forelesning, men litt vanskelig å se at det er pensumrelevant". Men midt mellom trøtte studenter, som satt og glippet med øynene dukket det opp en godbit for en bokelsker.

Til min store fornøyelse introduserte foreleseren med å vise klippet om Geir Hovin Frøysedal fra Volda, som gjerne leser fem-seks bøker om dagen. Høyst overraskende og interessant. Han brukte eksempelet videre for å ta opp diskusjonen om hva avhengighet er, og hvordan vi definerer det. Uten å slå fast at Frøysedal er avhengig/ikke-avhengig, ble det en ganske spennende diskusjon. For kaller vi det avhengighet når det er snakk om noe som de fleste ser på som positivt - nemmelig det å lese bøker? Eller er han bare en litt ekstrem lesehest, en bokmonsterorm eller en bokfanatiker? (Foto: Hans Olav Landsverk/NRK )


Se reportasjen om Geir Hovin Frøysedal her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7285203

7 kommentarer:

Kasiopeiia sa...

Han der har jeg og hørt om. Meget fascinerende! Selv betrakter jeg som.. relativt syklig opptatt av bøker - men i forhold til denne karen leser jeg jo nesten ingenting! Fascinerende!!

Ingrid S-T sa...

Så utrolig bra kobling mellom medisinstudier og litteraturinteresse - jammen bra det sitter en hobbyfilolog på medisinskolebenken og kan viderebringe sånne godbiter til oss andre dødelige :D

Oda sa...

Kasiopeiia: det blir nesten litt meningsløst å sammenligne seg med noe slikt. Jeg er glad i bøker, men ville ikke likt å bruke all tid på det - liker å gjøre litt annet innimellom liksom =P

Ingrid: JA - det syntes jeg også! Kan godt ha flere litteraturreferanser i undervisningen...

Solgunn sa...

Hvis man bytter bort bøker med noe annet så trur jeg ikke at det vil være tvil om at det er snakk om et forhold som ikke er så veldig helsefremmede ihvertfall. Bytt ut bøker med; strikking, hekling, dataspill, maling, skriving, og se hva som skjer.....hekler så mye at man måtte slutte på skolen, spilte dataspill så mye at man må slutte på skolen...........ja du skjønner tegninga. Så reportasjen på nyhetene og fikk litt lyst til å riste i den skjønne gutten: Virkeligheten er nå!

Oda sa...

Solgunn: Tja, samtidig så tenker jeg at det kommer an på hvordan vedkommende opplever det selv. Åpenbart er det uheldig dersom man opplever det som plagsomt og hindrer en i å gjøre det man helst har lyst til å gjøre.

Men blir det det samme dersom han koser seg med bøkene? Og det å åpne en bruktbutikk er ikke det dummeste og mest bortkastede jeg har sett noen gjøre med livet sitt...

Kanskje han har funnet akkurat den nisjen som gjør at han kan leve med en anstendig innkomst, og gjøre det han elsker aller mest i hele verden? Ikke vet jeg, men det høres hvertfall romatisk fint ut... hehe

Geir Hovind Frøysedal sa...

Hyggeleg, visste ikkje at eg var tema på ei forelesing, sjølv kan eg seie at det året var prega av tvangstankar. Men no har eg det fint, les ikkje så mange bøker om dagen lengre, klarar meg no innanfor den sosiale sfære.. Takk for merksemda, dette var artig, kul blogg.

Oda sa...

Det er godt å høre! Og lykke til med bokhandelen - jeg skal stikke innom bloggen i ny og ne, og kommer definitivt innom dersom jeg noengang befinner meg i Volda...