06.12.2010

Mens vi venter

Jeg er svak for tradisjoner. Særlig jule- og adventstradisjoner. Problemet er bare at det nesten hvert år oppstår diskusjoner i familien om hva som er tradisjon og ikke. Typisk utarter det seg slik at vi barna i familien er veldig enige om at vi alltid har gjort ditt eller datt, og at dette er en tradisjon i vår familie. Mamma nekter sterkt for det og hevder at ditt eller datt bare var noe vi gjorde i fjor, og dermed ikke kan kalles en tradisjon. Det er nesten blitt en tradisjon… sammen med kranglingen om glitter vs. ikke glitter på juletreet.

Uansett – da jeg var yngre hadde en jeg en egen tradisjon i desember. Hvert år leste jeg de samme ”jule”-bøkene for å komme i riktig julestemning. Det var noe spesielt med å ligge og smuglese etter leggetid i desember. For det første trengte jeg ikke styre med lommelykter og små lys som ikke kunne bli oppdaget utenifra – for jeg hadde jo en adventsstake i vinduet. ”Mamma, det er så koselig å sovne med de lysene på, så kan dere bare slokke dem når dere går og legger dere” – bingo, så har du tre timer ekstra lesetid uten fare for å bli oppdaget =)

Bøkene varierte nok litt fra år til år, men de jeg kan huske som jeg tilslutt regnet som ”fast inventar” på lista var
  • O jul med din glede av Anka Borch (fra Damms barnebokbibliotek)
  • Nøtteknekkeren av E.T. A. Hoffmann
  • Nissen på Haugen av Ove Røsbak
  • Barnas jul, fra Barnas beste-serien

O jul med din glede er en bok fra Damms barnebokbibliotek fra 1957. Jeg husker små glimt fra fortellingen, men ikke hele sammenhengen. Kanskje på tide med en gjenlesning med julestemning og nostalgi.

Alle kjenner vel Nøtteknekkeren i en eller annen form – mest kjent er den vel fra Tsjajkovskijs ballett. Jeg hadde en stor praktbok med hele fortellingen. Den var ganske stor, relativt mye tekst og kjempefine bilder. Bildene var valig detaljerte og jeg pleide å studere dem nøye – brukte ca. like lang tid på bildet som på hver side med tekst =)

Nissen på Haugen er en kjempesøt fortelling om Gubbe Grå som bor på gården Haugen. Han er en fjøsnisse av det gamle gode slaget, som gjør både streker og gode gjerninger. Selv om ikke bonden på gårde, Anders, tror på ham, er han så heldig å ha Anna, mora til Anders, for hun tror på Gubbe Grå og setter ut grøt hvert eneste år.

Jeg hadde alle eksemplarene i Barnas beste-serien, og hver desember var det Barnas Jul som ble lest. Mulig at jeg snek meg til å lese litt i den i november også, men aldri ellers i året. Boken inneholder masse småfortellinger og utdrag fra kjente og ukjente barnefortellinger og eventyr. De jeg husker aller best er Kjetta på Dovre (på grunn av et kjempeslummelt bilde av den store Kjetta, som jeg fortsatt husker) og Bygda som glømte at det var jul.

Så hvis du trenger noen tips til hvordan få skikkelig julestemning så kan jeg trygt anbefale alle disse!

Ingen kommentarer: