03.02.2009

HVOR HAR DET BLITT AV DARWIN?

I år er det 150 år siden boka ”Om artenes opprinnelse” (eller Om artenes opprinnelse gjennom det naturlige utvalg eller de begunstigede rasenes bevarelse i kampen for tilværelsen om du vil) ble gitt ut, og det er 200 år siden Darwin selv ble født. Det er med andre ord duket for DARWIN-ÅR.


Så her i forrige uke fant jeg ut at jeg ville kjøpe den norske oversettelsen av boka. Greit å ha et eget eksemplar man kan lese i filler og annotere i tenkte jeg. I og med at jeg har lånt boka på biblioteket tidligere visste jeg at den hadde blitt oversatt til norsk. Det skulle jo dessuten bare mangle. (Den første oversettelsen av verket til nordisk språk, ble for øvrig gjort av Georg Brandes i 1871). Jeg lette meg gjennom alle bokhandlerne på nettet. Var til og med innom noen av bruktbokhandlerne, men ingen så ut til å ha boka. Jeg bestemte meg derfor for å dra ned til Nordli i Oslo sentrum for å sjekke om de hadde den der. Til min store forundring og forferdelse fortalte de meg at boken ikke fantes lenger. De eneste som har den i norsk utgave er Bokklubbens serie ”Bokklubbens kulturbibliotek”. (Og det til 387 kr!!!).
Jeg ble temmelig paff da det gikk opp for meg at en av de viktigste og mest innflytelsesrike bøkene som noen sinne har blitt skrevet nesten ikke er å oppdrive i norsk oversettelse. Du får tak i Bibelen i alle tenkelige utgaver og oversettelser, men Om artenes opprinnelse finnes ikke en gang i en pocketutgave.

At mange fortsatt er skeptiske til evolusjon er ikke rart, når de ikke en gang har tilgang på kunnskapen. Jeg utfordrer alle forleggere der ute til å ta i et tak, og bidra til opplysning av folket!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, det er klart det er en skam at den ikke fins på norsk. Men du finner den på engelsk, Oda. Billig også! På capris koster en pocket kun kr 53,-.

Oda sa...

Jada. Finnes jo metervis av engelske utgaver =)