05.03.2010

Krig, krim og spenning

  • Panserhjerte av Jo Nesbø
  • The Historian av Elizabeth Kostova
  • Da fuglene sluttet å synge - dagbok fra det beleirede Ramallah av Raja Shehadeh
Panserhjerte: Vanligvis leser jeg ikke krim. Jeg synes ofte at de er dårlig skrevet, har flate karakterer og åpenbare plot. Men jeg gjør unntak for Harry Hole.
Litt av tiltrekningen ligger nok i at ”alle jenter like bad boys” – og Harry er en skikkelig sånn en. Men under skinnjakka, og alkoholsuget er han en mann av prinsipper og med et godt hjerte – sukk!
Jeg liker også at historiene stadig vender tilbake til Oslo. Det gjør noe med leseropplevelsen min når jeg kan kjenner meg igjen i beskrivelsen av stedene.
I tillegg synes jeg at Jo Nesbø skriver bra og har gode plot. Handlingen tar stadige en ny vri, og man kan ikke gjette seg til plottet bare fordi man har lest de foregående syv bøkene.
Så har jeg fått nok av Harry Hole etter åtte bøker? Nei – jeg tar gjerne imot flere.

The Historian: Boken starter med at en jente finner en bunke med brev og en gammel bok dekorert med et dragesymbol på sin fars kontor. Brevenes første setning lyder ”Min kjære og uheldige etterfølger”. Jeg forventet meg spenning og mystikk – boken lover vampyrer og eldgamle bøker. Dessverre syntes jeg ikke at første halvdel av boka klarer å leve opp til de forhåpningene som sås. Det skjer lite, over svært mange sider. Omtrent midtveis tar tempoet seg opp, og øker gradvis. Og siste halvdel fungerer boka i hvert fall som en spenningsroman. Selve plottet i boka fungerer greit, og jeg har fått lyst til å lese Stokers Dracula, og blitt mer interessert i Romania, Ungarn og Tyrkia. Men i forhold til hva jeg synes å mene at boka lover fra omslaget (se bildet, med dryppende blod og mørke farger) og vakseseddelen, synes jeg ikke at den innfridde. Til det var det for mye tomprat og lite action.

Da fuglene sluttet å synge: Dette er dagboken til forfatteren Raja Shehadeh under beleiringen av byen Ramallah i 2002, under den andre intifadaen i Palestina. Raja Shehadeh er jurist og tidligere menneskerettighetsaktivist og har grunnlagt menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq. Han har skrevet flere bøker og dagbøker.
Jeg synes det ofte er vanskelig å skjønne hvordan folk har det under krig og uroligheter. Det er vanskelig å vite hvordan folk som bor i en flyktningeleir har det under ekstreme forhold, fordi det livet de lever til vanlig er så veldig langt unna mitt eget. Men Raja Shehadeh forteller i dagboken sin hvordan hverdagen til helt vanlige palestinere blir påvirket av beleiring og krig. Og Shehadeh har enebolig og garasje, telefon, internett og tv, soverom, stue og kjøkken. Og det utgangspunktet er ikke så veldig ulikt det jeg er vant med selv. Og da blir det enklere å forstå hvordan det føles når dette trygge, normale livet ødelegges av frykt og kaos.
Til tross for bare 200 sider gir boken tanker og følelser som sitter igjen og kan brukes lenge etterpå.

Ingen kommentarer: