22.06.2010

Sommer på NRK

I sju uker i sommer sender NRK HBOs filmatisering av bøkene om Damenes detektivbyråd nr. 1 av Alexander McCall Smith. Serien vil bli sendt på NRK1, og den første episoden ble vist i går. Neste episode sendes mandag 28. juni (neste mandag) kl. 22.20.

Serien handler om den driftige damen Mma Ramotswe, og hennes nyåpnede business ”Damenes detektivbyrå nr. 1”. Mma Ramotswe er ingen detektiv i vanlig kriminalbokforstand. Hennes mål er ” å hjelpe folk med de problemene de har i livet sitt. Alle har problemer, selv i et lykkelig land som Botswana, og selv om de er hverdagslige, er de alvorlige nok for dem det gjelder.” Og dette gjør hun ved å bruke sunn fornuft, intuisjoner og kreativitet. Dette fører til en god del humor underveis.



I tillegg til å skildre Mma Ramotswes personlighet, forholdet til mekanieren Mr. Matekoni og hennes livsfilosofi, gir serien et godt innblikk i Botswana – kulturen, menneskene og landskapet. Mma Ramotswe starter sin geskjeft ut fra et ønske om å hjelpe menneskene i hennes elskede land, Botswana. Denne kjærligheten til landet vises godt i serien. Nydelige bilder fra Botswanas savanner og små landsbyer, den herlige musikken, og dansingen skaper en flott ramme rundt handlingen, og gir historiene sjel. Det er så én får lyst til å pakke sekken og reise med første fly ned til Botswana.

Jeg har ikke lest bøkene til McCall Smith. Vanligvis liker jeg best å lese bøkene først og deretter se filmatiseringen av dem. Men denne serien gikk rett til hjertet på meg, og jeg håper derfor at bøkene kan bli en fin videreføring av historien om Mma Ramotswe når sommeren er over. Med de nydelige bildene fra Botswana i bakhodet tror jeg leseropplevelsen kan bli ganske bra, selv om jeg tar film og bok i ”feil” rekkefølge.

Serien kan også sees på NRKs nett-tv – perfekt dersom man går glipp av noe, fordi man er på hytta uten TV i noen uker!

Ingen kommentarer: