27.04.2011

Favorittbøker fra A til Å: B


Jeg jobber meg bakover på Anettes boktema. Og her er bokstaven B. Jeg har valgt Brødrene Løvehjerte fordi dette er en av de fineste bøkene jeg vet om.  Den var blant de bøkene jeg leste om og om igjen da jeg var liten, og for et år siden bestemte jeg meg for å lese den på nytt. Den var like bra som jeg husket. Det er en barnebok - men jeg kjente spenningen i brystet likevel, og gråt som da jeg var 6 både da Jonathan døde, og på slutten av boka. Et av yndlingssitatene mine fra boken er noe Jonathan sier til Kavring, lillebroren sin. ”Hadde ikke du vært sånn hyggelig og stygg liten bleikfis med skjeve bein, så var du jo ikke min Kavring, den som jeg er så glad i.” Det er en fantastisk bok - den var det da jeg var 6 år, og den er det nå over 15 år senere. 
  • Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren

2 kommentarer:

Beatelill sa...

Er helt enig med deg! En kjempegod bok som godt tåler å bli lest av barn i alderen null til hundre :) Jeg valgte samme bok som deg på bokstaven b

Anonym sa...

Jeg er også enig med deg og Beate! Dette var en av de siste bøkene mamma leste høyt for meg før jeg ble for stor for høytlesning, og vi syntes boken var like spennende begge to. Selv om boken er fryktelig trist, er den et av mine kjæreste barndomsminner.