29.01.2011

52 noveller: 4. uke

Aleksander Melli, fra nrk.no
  • Tilfeldighetsmorderen av Aleksander Melli
Aleksander Melli er en norsk-italiensk forfatter. Han har gitt ut både diktsamlinger, novellesamlinger og flere ungdomsbøker. Den mest kjente er kanskje Barneregjeringen fra 2008. Novellen Tilfeldighetsmorderen er fra en novellesamling med samme navn, utgitt i 1993.

Denne novellen fikk grep om meg fra første avsnitt.
"Landsbyen Spaccaforno, plassert i et bakkelandskap i Sicilias sørligste provinsd, var høsten nittito vertskap for fem voldsomme dødsfall. I løpet av en halvtimes galskap fikk man fem lik; en ulykkesfugl, to mord, ett selvmord. Dessuten et dyremord, noe bare denne forteller finner vesentlig."

Det er en tekst med et fangstnett på samme måte som en god krimbok. Likevel er det ikke en "krimnovelle" (er det noe som heter det?), i den forstand at det er en fortettet og minimert krimhistorie. Vi jakter ikke på en morder - vi får vite hvem det er allerede i andre avsnitt. Spenningen ligger først og fremst i hvorfor, og deretter hvem som dør. Og det hele slutter med en uventet tanke.

Til tross for en ytterst tragisk historie blir den ikke fremstilt svart og grå. Melli holder en lett tone gjennom hele teksten, og lar seg ikke friste til å gå dypere inn i det groteske og grusomme. Ved å holde teksten såpass positiv og lett får han frem noe av tilfeldigheten over hendelsene. For tilskuerne er dagen som en hvilken som helst annen - bare spritet opp med noen spennende hendelser. Det hele var tilfeldighetens spill, og det forandret alt for de som var direkte innvolvert.

Jeg har bare en ting å si, "wow - for en bra novelle". Dette er nok en av de beste novellene jeg har lest noen gang (nå har jeg ikke lest så forferdelig mange, så ikke sikkert det sier så mye). Det er skikkelig skuffende at Melli ikke har skrevet noen voksenromaner. Kanskje jeg må sjekke ut flere av novellene hans. Anbefales!

2 kommentarer:

Bai sa...

Takk for godt tips om - for meg - ny og ukjend forfattar.

Anonym sa...

Jeg har heller ikke hørt om ham før, men det hørtes veldig bra ut. Fin anmeldelse!