05.01.2011

Før huset ditt ble ditt hus

  • Anleggsprosa av Tina Åmodt
Vet du hva pilkeline, forskalingskassetter, jernkorger, vegghester, stag, og tobb er? Ikke jeg heller. Men det gjør Tina Åmodt, for hun har skrevet bok om det. Om byggeplassen og byggeprosessen, og hvordan huset du bor i har blitt akkurat det huset.

Gjennom 75 korte tekster følger leseren to betongarbeidere, eller forskalingssnekker som det heter (jøss, alt man ikke vet). De bærer og plasserer og fester og hamrer og støper og jeg vet ikke hva. For jeg vet virkelig ikke hva det er de driver med - men det er utrolig spennende å lese om likevel.
Jeg leste en anmeldelse av boken på Virrvarrs roteloft for en ganske langt stund tilbake. Hun skriver blant annet at "Anleggsprosa handler ikke om gjenkjennelse for meg, men om virkelighetsutvidelse." Og det kan jeg være enig i, for dette er ting jeg aldri ville ha vært borti, utenfor disse tekstene (og sannsynligvis aldri vil heller).
Forskalingssnekker lånt fra BT.no
Som leser får jeg innblikk i prosesser jeg ikke ante fantes, og oppdager nye sider ved det å være bygningsarbeider som jeg ikke kunne tenkt meg til på egenhånd. Har du tenkt på at når en arbeider har jobbet med et hus, kanskje i flere måndeder, så plutselig, fra en dag til den neste har ikke vedkommende tilgang til det lenger? Det du har lagt ned mange timer svetting og hardt arbeid i er utenfor din rekkevidde, og de som nå har tilgang til det vet kanskje ikke en gang hva du har gjort. Merkelig...

"Salinger av planker er spikret opp og satt ved hvert av de fire hjørnene. Vi kan ane hvor huset begynner og hvor det tar slutt. Med selvlysende pilkeliner vikler vi ut vegger fra saling til saling. Under linen legger vi plankebord. Hvor blir det rom, hvor blir det vegg. Tilfeldigheter finnes ikke. (...) Fantasien er den eneste begrensningen. Begrensningen er at når huset er ferdig, får vi aldri mer komme inn i det." (Fra teksten Hjørnepunkter)

Ingen kommentarer: