28.01.2011

Love Story - trekantdrama

  • So long Marianne - Ei kjærleikshistorie av Kari Hesthamar
I fjor en gang leste jeg Kari Hesthamars biografiske roman om Marianne Ihlen. Til den historien hører både Axel Jensen, Leonard Cohen, greske øyer, vin, mat og kunstnermiljøet som blomstret på Hydra på 50- og 60-tallet. Jeg fikk aldri skrevet en anmeldelse av boka. Jeg leste nemlig Cohens Yndlingsleken omtrent samtidig, og tenkte å lese Epp av Axel Jensen før jeg skrev noe om alle tre. Jeg leste aldri ferdig Epp, og dermed ble det heller ingen anmeldelse av de to andre.

Boken bygger på en radiodukementar laget av Hesthamar i 2005. Den kan du høre her, hos NRK.

Her er Bokklubbens omtale av boka:
"22 år gamal rømte Marianne Ihlen til den greske øya Hydra saman med forfattaren Axel Jensen. Etter ei tid forlet Axel henne og den nyfødde sonen deira for ei anna kvinne. Ein av desse grå dagane er Marianne i den vesle kolonialen på øya og handlar. Då kjem ein mann bort til henne og spør om ho kan tenke seg å sitte med han på terrassen utanfor. Han presenterer seg som Leonard Cohen. Dette vert starten på ei kjærleikshistorie som varer det meste av 1960-talet, og som tek dei til Oslo, Montreal og New York og attende til Hydra. I denne boka fortel Marianne si eiga historie for første gong. Den er eit medrivande tidsbilete frå eit annleis norsk liv på 1960-talet. Illustrert med private foto, brev og tidlegare upubliserte dikt av Leonard Cohen."
Marianne Ihlen og Leonard Cohen på Hydra
Liker du Leonard Cohens musikk, greske øyer, og alternative kunstnermiljøer anbefales boken. Dessuten også for deg som liker å drømme deg bort i spennende kjærlighetsforhold. Det at historien ikke handler om glitrende vampyrer og overbeskyttende varulver, men faktisk er helt sann, gjør det bare enda bedre.

2 kommentarer:

Bai sa...

Denne tenkte eg eg skulle lese, då ho kom ut, men nå hadde eg gløymd det. Takk for påminninga.

Oda sa...

Bare hyggelig =) Kan tenke meg at det passer å ta en svipptur til greske øyer nå i vinterkulda!